Határtalanul 2023

Szent László király útján kalandoztunk Erdélyben

A Ceglédi Református Általános Iskola és Óvoda Kőröstetétleni Tagiskolájának 21 diákja és 2 kísérő tanára a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.-Határtalanul! pályázatának támogatásával négynapos kiránduláson vett részt, 2023. május 16-19. között Erdélyben.
A program célja, hogy a hazai diákok Erdély magyarlakta emlékhelyeit, kulturális, természeti, történelmi látnivalóit meglátogathassák, a kint élő magyarok életét, szellemi kultúráját, a trianoni béke okait és következményeit megismerjék. A pályázat segítségével erősödjön a Magyarország határain belül és kívül élő magyar közösségek és testvértelepülések közötti kapcsolat, erősödjék a tanulókban a nemzeti identitás és alakuljon ki bennük a magyarság értékmegőrző képessége és egymás iránti felelősségérzete.
A kirándulásunk útvonalát, programját Szent László királyunk kultuszának helyszínei alakították ki.

Az út első állomásaként Nagyváradra látogatott el a kis csapatunk, ahol megtekintettük a Római Katolikus Székesegyházat, majd Püspöki Palotában és annak kertjében tettünk egy sétát. Itt felidézhettük a Lovagkirály életének főbb állomásait.
Partium központját elhagyva buszunkkal „Erdély nyugati kapuja’, a Királyhágó felé vettük az irányt. A kiépített kilátónál elénk tárult a szépséges Erdélyi-szigethegység.
A nap során izgalommal kerestük Szent László szétszórt pénzérméit Tordaszentlászlón, illetve hálát adva mondtunk imát ezért az utazásért a Kolozsmonostori Apátságban.
Az első nap fáradalmait Kolozsváron a Heltai Panzióban pihentük ki.

Második nap reggelen Tordára indultunk a sóbányába. A természet csodás kincseinek megtekintése mellett a csónakázásra és az óriáskerekezésre is jutott időnk.
A délutánunk egy részét Marosvásárhelyen városnézéssel töltöttük, majd Nyárádszentlászlóra utaztunk, ahol a 11. századra visszatekintő unitárius templomot kerestük fel.
A szállásunk Nyárádszeredán a Bekecs Panzióban volt, ahol óriási szeretettel és bőségesen terített asztallal fogadtak bennünket.

A következő napon meglátogattuk a helyi iskolát, ahol az aligazgatónő finom kaláccsal kínálta meg az osztályunkat, majd végig vezetett bennünket az óvodások és alsó tagozatosok által használt épületrészen és mesélt az intézményükről. A szíves vendéglátást egy itthonról vitt ajándékcsomaggal köszöntük meg, ami bibliai igés kártyákat, noteszokat, könyvjelzőket illetve Kőröstetétlen emblémás tárgyakat rejtett, melyeket a Polgármesteri Hivatal ajánlott fel a számunkra.
A nap további részében jártunk még Szovátán a Medve-tónál majd Korondon belevethettük magunkat a kézművestermékektől roskadozó árusok polcai közé. Ezek mellett bővíthettük történelmi ismereteinket Székelyudvarhelyen a szoborparkban, megismerhettük Szent László legendáját a bögözi templom tiszteletesasszonyától, és Segesváron megnézhettük a csodás városközpontot, a várat és tornyait, az óratornyot, megszámolhattuk a híres diáklépcső fokait.
Ezen a napon is elégedetten, de fáradtan értünk vissza a szállásunkra.

Az utolsó napi programot Gyulafehérváron, Erdély egykori fővárosában kezdtük meg. A vár bejáratánál a település történetéről hallhattunk érdekességeket. Megnéztük a templomban látható síremlékeket, így a nándorfehérvári hős, Hunyadi János és fia, László szarkofágját. Láttuk az első erdélyi fejedelemnek: János Zsigmondnak, édesanyjának: Jagelló Izabellának és tanácsadójuknak, Fráter Györgynek a síremlékét is. Közelükben helyezték örök nyugalomra Bocskai Istvánt, aki fejedelemként küzdött a Habsburgokkal Erdély és Magyarország szabadságáért. A harangtorony megmászása sem fogott ki rajtunk.
Az erdélyi kalandozásunkat Aradon zártuk le, ahol megkoszorúztuk a z 13 vértanú szobrát.
Tartalmas, izgalmas, kalandokkal teli napokat töltöttünk el Erdélyben. Köszönjük a szülők és a Bethlen Gábor Alapkezelő ZRT. támogatását